Mark Zuckerberg
Jest młodzieńcem jak każdy inny choć w e-biznesie osiągnął już niemal wszystko. Na śniadanie jada płatki z papierowej miseczki. Zamiast luksusowych apartamentów woli swój pokój i materac na podłodze.
Do szkoły chodzi piechotą w wytartych już nieco sandałach. Ulubiony strój – sportowa bluza, ulubiona gra – scrabble. Nieśmiały, zamknięty w sobie, z dziwnym poczuciem humoru. Jedyne co odróżnia Marka Zuckerberga od reszty jego rówieśników to tytuł najbogatszego studenta na ziemi. Jak więc wyglądała droga do sukcesu twórcy Facebooka?
Mark Zuckerberg urodził się 14 maja 1984 r. w miasteczku Dobbs Ferry, w rodzinie amerykańskich żydów. Młodość jak każde dziecko spędzał głównie z rodzicami w domu i kolegami na podwórku. W jego życiu od młodych lat ważne miejsce zajmował komputer choć na początku miłość ta przejawiała się wyłącznie w postaci godzin spędzanych nad grami komputerowymi.
Przełomowym momentem okazała się chwila, w której na biurku 11 letniego wówczas chłopca pojawiła się książka "C++ dla żółtodziobów”. Młodzieniec postanowił sobie wtedy, że dzięki niej posiądzie tajniki programowania. Po przeczytaniu kilku stron lektury zapał szybko zgasł. Jak dziś przyznaje „początkowo było to dla mnie zbyt trudne, więc to rzuciłem”. Jednak jak przystało na ambitnego nastolatka, po chwili kryzysu spróbował raz jeszcze i się udało. „Programowanie pochłonęło mnie bez reszty” – wspomina Mark.
Jako szesnastolatek Mark trafił do renomowanej szkoły Phillips Exeter Academy w New Hampshire. Elitarna uczelnia pozwoliła młodzieńcowi rozwinąć programistyczne skrzydła, które ponownie dały o sobie znać na ostatnim roku szkoły. Właśnie wtedy młodzieniec razem ze swoim przyjacielem Adamem D’Angelo(obecnym dyrektorem ds. technologii Facebook.com), uruchomili nowatorską aplikację do odtwarzania muzyki o nazwie Synapse. Innowacyjność projektu polegała na tym, że program potrafił rozpoznawać preferencje muzyczne właściciela na podstawie jego wcześniejszych wyborów. Swoje dzieło Mark i Adam udostępnili na stronie Slashdot.org i o młodzieńcach zrobiło się głośno.
Super odtwarzacz
Fama o ciekawej aplikacji dwójki chłopców spowodowała, że do drzwi ich internatu zaczęły pukać takie firmy jak Microsoft czy AOL. „Codziennie mieliśmy oferty zakupu naszego programu. Niektórzy proponowali kwoty sięgające nawet 2 mln dol., ale wszystkie konsekwentnie odrzucaliśmy – przyznaje Mark. Jak później stwierdził w jednym z wywiadów "Nie lubię naklejać cen na rzeczach, które robię".
Po skończeniu elitarnej szkoły w Exeter, Mark Zuckerberg kontynuował edukację na nie mniej renomowanym Harvard University. Nieoczekiwanie kierunkiem, który wybrał była psychologia. „Choć moją miłością wciąż było programowanie to nie mogłem tego robić 24 godziny na dobę” tłumaczy dziś swoją decyzję młodzieniec. „Nawet od kochanki trzeba odpocząć” – dodaje ze śmiechem Mark.
Na drugim roku studiów stworzył Facemash.com - internetowy ranking popularności studentów uczelni. Idea przedsięwzięcia była prosta. Studenci zamieszczali na portalu swoje fotografie, które następnie pozostali użytkownicy oceniali w skali od 1 do 10. Osoby, które uzyskały najlepsze noty trafiały na listę dziesięciu najfajniejszych mieszkańców danego akademika. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę i szybko zyskał dużą popularność jednak pojawił się poważny problem. Oceniane zdjęcia pochodziły bowiem z akademickiej bazy danych studentów co administracja i władze uczelni uznały za naruszenie prywatności tych osób. Rozmowa z dziekanem i groźba usunięcia ze studiów szybko przekonały Marka do zamknięcia popularnego serwisu.
Młodzieniec nie rezygnował jednak ze swojego pomysłu platformy dla studentów. Dzięki przygodzie z Facemash.com wiedział, że w Internecie jest zapotrzebowanie na tego typu serwis. Do swojej idei wrócił niedługo po zamknięciu Facemash.com, kiedy to zgłosili się do niego trzej studenci Harvardu: Tyler i Cameron Winklevoss oraz Divya Narendra. Zaproponowali Markowi budowę portalu społecznościowego dla absolwentów Harwardu. Nowa witryna o nazwie HarvardConnection szybko ujrzała światło dzienne, ale nie odniosła już takiego sukcesu jak Facemash.com. Na domiar tego, trójka byłych wspólników oskarżyła później Marka o stworzenie Facebooka na należącym do nich kodzie serwisu HarvardConnection.
Studia powoli mijały a Zuckerberg angażował się w międzyczasie w różne przedsięwzięcia. Jego oczkiem w głowie była jednak praca nad internetową książką studentów. Młodzieniec chciał przenieść do sieci zestawienia prezentujące zdjęcia poszczególnych studentów wraz z podstawowymi danymi na ich temat. Pomysłem podzielił się ze swoimi współlokatorami Dustinem Moskovitzem i Chrisem Hughesem i prace nad prototypem ruszyły. Serwis miał być prosty i przejrzysty. „Nie interesowały mnie graficzne fajerwerki, a funkcjonalność i prostota” – przyznaje Mark.
„Podobny projekt szykowała także nasza uczelnia dlatego musieliśmy się spieszyć – dodaje młodzieniec. Udało się. Serwis Thefacebook.com wystartował po zaledwie dziesięciu dniach pracy. Mark i koledzy z pokoju założyli pierwsze konta po czym informację o portalu rozesłali swoim kolegom ze studiów. W pierwszym dniu na Thefacebook.com zalogowało się ponad 1200 studentów. Początkowo tylko studenci Harvard University mogli korzystać z serwisu, ale ten punkt regulaminu szybko został zniesiony.
Witryna zdobywała nowych użytkowników w bardzo szybkim tempie. Rosnący ruch na stronie powodował coraz to nowe problemy i wymuszał na młodzieńcach pracę po 14 - 16 godzin na dobę. 250 000 zarejestrowanych użytkowników stuknęło we wrześniu, a ogrom obowiązków spowodował, że Mark postanowił „odpocząć od uczelni”. „Po prostu nie dawałem już rady godzić studiów i pracy nad serwisem” – wspomina młodzieniec.
Rosnąca popularność serwisu wymagała dużych inwestycji w infrastrukturę techniczną. „Potrzebne były pieniądze na lepsze serwery dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z inwestorem” – mówi Mark. Aniołem biznesu, który wyłożył niezbędne środki był Peter Thiel – współwłaściciel firmy PayPal. Biznesmen dofinansował portal Thefacebook.com kwotą 500 tys. dolarów, która pozwoliła wyjść młodzieńcom na prostą. Pieniądze pomogły także zakupić nową domenę Facebook.com.
Popularność serwisu przerosła najśmielsze oczekiwania jego twórców. Od początku 2007 roku na witrynie swoje konto zakładało dziennie około 250 tys. nowych użytkowników. Historia zatoczyła koło i po projekt Marka ponownie pytali najwięksi tego świata jak Microsoft czy Google. Temu pierwszemu udało się kupić jedynie 1,6 proc. udziałów Facebooka. Gigant zapłacił za mały pakiet witryny aż 246 mln dolarów.
Dziś Facebook.com to najszybciej rosnący serwis na świecie. Najnowsze dane mówią, że codziennie rejestruje się na nim 600 tys. nowych użytkowników, których w sumie jest już 140 milionów. Nad prawidłowym działaniem witryny czuwa zespół ponad 500 pracowników, którym kieruje posiadający 30 proc. udziałów w Facebooku Mark. Pakiet 24 latka wyceniany jest dziś na półtora miliarda dolarów, co czyni go jednym z najbogatszych ludzi na ziemi. Mimo to, młodzieniec wciąż pozostaje taki sam. Ubiera sportową bluzę i maszeruje w tanich klapkach do sklepu po płatki śniadaniowe.
Źródło: mambiznes.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz